Khamis, 17 Mac 2011

Budak-Budak Semakin Samseng

Aduila, kenapalah sekarang pelajar dan budak-budak semakin samseng? Salah sape yang sebenarnya? Salah cikgukah? Salah ibu bapak kah? Atau salah pelajar sendiri?

Bagi Peja, masalah budak-budak samseng ni memang dah lame kite dengar. Tapi, ape yang menyebabkan Peja bangkitkan semula kisah ni sebab terbaca kat Berita Harian berita bertajuk "20 pelajar asrama penuh dibuang jentik dahi junior".



Mula-mula rasa agak lucu dengan tajuk ni. Tapi, bila dah bukak BH dan baca beritanya + komen2, dalam hati Peja terdetik "padan muka kene buang asrama. sape suh buli orang".

Dalam hal ni nak salahkan ibu bapa? Mungkin gak ibu bapa dah berikan asuhan terbaik untuk anak-anak. Kat rumah, anak2 pijak semut pun tak mati. Tapi kat luar, perangai cam... mm...

Nak salahkan cikgu? Berapa jam je masa cikgu dengan pelajar? Lagipun, camne cikgu nak mendidik kalau cubit sikit, sesetengah ibu bapa dah serang cikgu tu. Tu tak termasuk lagi pelajar sendiri yang conteng kete cikgu, pancitkan kete cikgu. Kalau lagi tak bernasib baik, cikgu pun kene belasah.




Ape-apepun, memang salah budak2 tu sendiri. Ai, apelah nak jadi dengan generasi sekarang. Mmm, Peja dulu, kalau kene rotan kat sekolah, memang tak berani nak ngadu kat ayah. Kalau tak, bertambah-tambah kene lagi. Nak serang cikgu? Maaf, Peja tak berani.

Apa komen kawan-kawan?


Link takde kene mengena dengan artikel:
Menari Dalam Gelap? Ape ke hal?
Cabutan Bertuah RM10X5!


-----
Jika anda suka artikel ini, KLIK SINI
Nak awet muda? Nak penawar pelbagai penyakit?

Iklan Anda Di Sini (RM10 sebulan)

58 ulasan:

  1. mak ayah pun kurang masa untuk anak2 skrg... kalau mak ayah buat bisnes part time, bg duit kat anak je. pastu suruh anak beli apa yang diorang suka.
    diorang ni lebih byk menghabiskan masa dengan kawan2 berbanding keluarga.
    nak salahkan desakan hidup? fikir-fikirkan...

    BalasPadam
  2. peja, umm btol gok..kalu dulu cikgu didik anak2 murid tu..uiii tkaot weihh ngan cikgu tuh. kalu kena rotan nge cikgu takot nok kabor ke mok ke ayoh, jap gi dapat se gi dr mok ke ayoh.

    le ning, kena cubit sikit, ha ngko mak dgn ayah dtg sekolah cari cikgu. kadang2 manjakan anak terlebih ni bhy jugak..

    BalasPadam
  3. Fazli: huhuhu, mmg xleh salahkan desakan hidup.

    mzhany: tu r psal... camnelah budak2 nak berdisiplin skrg...

    BalasPadam
  4. budak3 nie terlalu nak mengejar identiti..nak jadi baik kene ejek..jadi jahar orang puji.. di situlah krisisnye..

    BalasPadam
  5. mykhalis: kirenye krisis identiti la ni...

    BalasPadam
  6. slh kn dr sndr sbb klu kite xnk, xkn jd :)

    BalasPadam
  7. kadang2 tu sebab pengaruh rakan. bila tengok kawan buat sesuatu, kita sendiri pun macam nak cuba jugak. dah tahu benda tu salah, mesti nak cuba jugak..

    BalasPadam
  8. peh!!kalau sy dlu..
    balik mengadu kt mak..
    mesti kn marah blik..
    xda nyer nak backup kiter..
    haha semua chekgu menang..
    skunk hebat..mak bapak tlg anak serang chekgu..
    ish3...

    BalasPadam
  9. ada setengah mak ayah mmg abaikan anak2 drg. smpai anak drg jadi samseng. ada plak yg baik sgt jadi mangsa buli senior2. kesimpulannya, wat jew la apa yg rasa bgus utk diri sndiri.

    BalasPadam
  10. Linda Nazri: betul tu... kalau 1000 orang suh kite isap dadah, tp kalau kite xnak, xkan jadi punye...

    siti hidayah: yang dilarang tu orang nak buat... kalau disuruh, xnak plak buat...

    nursyamime: huhuhu, same la kite...

    ciknabil-a: peja dulu pun pernah membuli gak.. hihihi... buli budak suh masak megi :D

    BalasPadam
  11. wah mmg menyedihkan la remaja sekarang mmg xada disiplin lgsg. kita mmg xleh slhkan ibu bapa atau guru..coz guru n parents dah cuba bg didikan yg terbaik..terpulang kepada diri pelajar itu sendiri untuk menilai setiap tingkah laku mereka...

    BalasPadam
  12. hmm..lucu pon ada kawan. ni kes masa kat kolej la. dya pancitkan ke-empat2 tayar lecturer sbb barred dya ntk amek exam. sadis giler. bagi lucu, it's HER own faults that never attend the lecture.

    BalasPadam
  13. parents marah bila drastik kena buang. masalahnya dah banyak terjadi, apa yg drastiknya. dah tau salah kenapa buat. dah tau hukumannya buat juga.. apa yg drastiknya. kalau dibiar lagi naik lemak.

    BalasPadam
  14. sebab ego nga meto serto tolo

    bulih dok demo buwe verification word ni,,mekasih

    BalasPadam
  15. dulu waktu sekolah tingkatan satu rasanyer..siap cikgu nga dak nakal berkejaran dalam kelas..haishhh

    BalasPadam
  16. LaDY YeLLow: Mmg xleh salahkan ibu bapa dan guru... salah individu terbabit

    Lucu: tu r, salah sndiri xnampak... salah org je die nampak.

    Adzriel AB: tiada istilah drastik kt sini... mmg benda tu salah... mm, mungkin pelajar ni dah ade masalah kot.

    danny x factor: dah buwe doh verification word :D TQ ayas nasihat.

    apik pehe: kt skolah peja xpernah ade lagi kes cmni dulu.

    BalasPadam
  17. mmg la.. cikgu aq pun ckp yg zaman aq sekolah dulu lagi baik berbanding sekarang.. ini semua terjadi atas faktor sekeliling yg mempengaruhi mereka seperti keluarga dan didikan agama yg kurang

    Tips Menghilangkan Rasa Takut Tengok Cerita Hantu

    BalasPadam
  18. Banyak sebab-sebab anak-anak kini boleh terarah sedemikian rupa. Perkara ni semakin parah dengan peredaran zaman. Dulu pun ada samseng pelajar. Kini mereka lebih samseng.

    Apa yang menjadi permasalahan nak membetulkan semula keadaan. Perlu kepada pemulihan menyeluruh. tugas banyak pihak dan paling penting diri pelajar itu sendiri.

    BalasPadam
  19. Saya pun zaman sekolah pernah dibuli dan jadik mangsa samseng.. huhuh dah besar ni kesian plak tgk budak2 lain yang kena.. Budak2 ni takde keja lain ke??

    BalasPadam
  20. kita kena bersama sama menyelesaikan masalah ni bukan menunding jari salah menyalahkan sesama kita

    BalasPadam
  21. dorg brani klu ramai je...
    klu sorg2 goyang

    BalasPadam
  22. diorang tak belajar adab dengan cikgu kot.terskip class.

    BalasPadam
  23. Firdaus Kasim: Zaman dah berubah... rindu zaman2 dlu...

    Adilla Harun: Gejala samseng mmg dari dlu lg wujud... cume skrg makin melampau2...

    intan.maisarah: Peja rasa, persekitaran tu satu faktor kecik je...

    Ibnu K: Peja pernah dibuli dan membuli... tp membuli pun xdela sampai tahap membuli mental dn fizikal... suh wt air je :D

    Internet Marketing: betul, tp kite kene kenalpasti faktor gak...

    Afiq Din: Ala, mmg ramai pengecut sbnrnye...

    +akufobia+: belajar tu mungkin belajar.. cume kurang ajar lg :D

    BalasPadam
  24. bbudak zaman sekarang...ish3....

    BalasPadam
  25. Alinkiwi: sampai tak terkata ye :D

    BalasPadam
  26. sypn ada share cter ni..
    ntah nk cakap apa..
    lucu dan musykil
    mungkin masing2 ada jawapan..
    yg pnting mmg student kita makin melampau.

    BalasPadam
  27. budak2 sekrang mmg dah over dari dak lama2...

    kekurangan perhatian keluarga merupakan satu punca utama..

    ntah laa.. harap2 semua dapat mengambil tindakan tidak sekadar mengharap guru2 je..

    BalasPadam
  28. bdk2 skolah zmn skang mmg xde sikp hrmat kt org dh,.bkn tkat kwn2 die sndri yg die buli,.ni mak ayh pon diorg tgking,.diorg bt xpduli je,.ckup mrh ble kdg2 adik bt xdgr je mak sruh buat pape,..klu ikut bnding zmn dlu,mmg xsudh la kes cmni,.ape2 pon,parents MESTI trapkn nilai2 yg pstif sjak dr kcik lg,.bg diorg knal erti hdup bile smkin bsr,.skang kn mcm2 boley nmpk,.org brgadoh kt tpi jln pon dh xmalu dh,.so,tepuk dada,tnye iman,.

    haiisshh,pjg beno sy bebel ni,.hehe,.sori la ye,.

    salam,.

    BalasPadam
  29. hmmmm semua orang perlu main peranan masing2 bukan saja ibu bapa malah cikgu dan yang paling penting didikan agama dari kecil kenaler kuat. Bukan ler bererti org yang didikan agamanya ni selalu jadi pembuli tapi memang perlu didikan agama dari kecil lagi. Zaman sekarang ni semuanya sibuk mengejar duit dan harta sehingga terlupa tanggungjawab unutk membentuk peribadi dan akhlak anak yang sempurna

    BalasPadam
  30. tuh la..skunk ni mcm2 kes kan..

    BalasPadam
  31. kurang didikan agama....

    BalasPadam
  32. ni la padahnya Basic Agama yang amat rendah.....

    BalasPadam
  33. salam...
    guna pendidikan cara islam sepenuhnya...pasti selesai masalah

    BalasPadam
  34. SALAM. sALL setuju kata2 pak long tu. Pendidikkan Agama amat penting. Kalau xde iman didada, ceni la jadinya. Xkira sesiapa pun, kalau anak2 buat salah, jgn segan2 tegur dan terang pd dia yg mn baik dan yg buruk. Jgn terus memukul dan meninnggikan suara pd anak2, siasat terlebih dahulu kesalahannya. Baru la kita boleh bertindak. Anak2 sekarang xboleh diajar ngan kekerasan, nnti buruk padahnya.

    BalasPadam
  35. budak skrg tak mcm dulu..byk pengaruh kwn2 n tv, sb tu mcm2 kes dah skrg..senang ckp sendiri mau ingat lah..=)

    BalasPadam
  36. heran budak2 cerdik pandai yg buat perangai x senonoh..malu..malu

    cerdik sangat pun susah...

    BalasPadam
  37. SEMAKIN BANYAK KEMAJUAN, SEMAKIN BANYAK CABARANNYA

    BalasPadam
  38. 1- budak tu sendiri yang nak buat masalah
    2- pengaruh kawan(sokong 100%)
    3- nak org respect
    4- kurang didikan agama
    5- nak tunjuk kuat( ohh aku nie hebat semua budak sekoloh takut kat ak--poyo larh org skrg tngok hebat dekat pelajaran kalau hebat sngat join muay or boxing boleh tngok hebat ke x koo masa fight atas stage)

    p/s benda macam ni bukan salah mak bapak atau cikgu.. nie salah budak tu sendiri... dah besar la oii boleh pikir.. otak dah matang boleh bezakan baik dan buruk..

    BalasPadam
  39. kes buli dan samseng nih da lama menular..kita perlu cari punca2nya dan seterusnya menyelesaikan permasalahan ini..:)

    BalasPadam
  40. Bila dunia dah terlalu maju dan terbuka, mcm tu la jadinya

    BalasPadam
  41. salam, tugas guru semakin mencabar.

    BalasPadam
  42. Dunia akhir zaman...banyak berlakunya keruntuhan akhlak, memang telah jelas sekarang nih...apa2 pun diri sendiri shj yg boleh berubah, org lain hanya dpt bagi nasihat, bimbing dan mcm2 lagi tapi klu dah empunya badan tak nak berubah...camne???

    BalasPadam
  43. memang salah diri sendiri, pergaulan pun salah satu, tersalah pilih kawan..dan pelajar sekarang mana takut lagi ngan cikgu, sebaliknya cikgu yang takutkan anak murid...silap2 cikgu kena saman oleh ibubapa pelajar....habis cammana...

    BalasPadam
  44. dak zmn skang ni mmg..
    melampau-lampau prangainye..
    xleh gak nk salahkan mak bapak..
    kebanyakan t'pengaruh dgn rakan sebaya yg prangai xbetul..

    BalasPadam
  45. Salam, dik peja. Kes macam ni biasanya banyak pengaruh dari kawan2....:)

    BalasPadam
  46. semuanya nak tunjuk hebat mana taknya...huhu

    BalasPadam
  47. thanks for visiting me. nice entry :)

    BalasPadam
  48. saya baru..nak jana pendapatan..kena baca blog sifu cam awak..

    http://trendygadissemasa.blogspot.com/

    BalasPadam
  49. setat daripada kes2 ibubapa saman guru.. rasa2 beberapa belas tahun yang lepas nyebabkan dunia pendidikan berubah secara drastik... dan hasil daripada didikan tersebut.. tuaiannya cukup mewah dengan semakin hari semakin menimbun kes2 camnie....

    budak2 la nie dah mantap ngan istilah.. if you scratch mine then ill scratch yours... bukan setakat bebudak sekolah nengah jea... bebudak skolah rendah pon dah mula camtu...

    pendek kata: payback time... kita yang nanggungnyea..

    hidup kekadang selamba
    kulop ludin

    BalasPadam
  50. zaman dulu, siap kena lempar dengan bateri besat tu.. balik, bengkak kepala,,, mak tanya nape bengkak, cakap cikgu pukul, mak amik penyapu, lepuk lagi... wahahahaha... tu dulu laa...

    BalasPadam
  51. betul cakap zalizalu tu...salah kerajaan, silap ibubapa kerana sering ambil tindakan bila guru hukum murid yang buat salah. ini yang buat murid sekarang naik kepala.

    BalasPadam
  52. budak2 tu dah besar . dah boleh bezakan mana baik mana buruk .

    BalasPadam
  53. salam peja, bukan nak menyalahkan mak bapak...depa serah tugas mendidik, mengajar dan membentuk anak2 depa pd cikgu, tp bila cikgu hukum kalau anak depa salah, depa marah..kata cikgu gila...xkan lah kita (cikgu) sesuka hati nak hentam anak org....sbb tu kadang2 bdk2 ni lg sayang cikgu drpd mak bapak depa....kesian ke mak ayah!!

    BalasPadam
  54. dulu ada gak pnglmn ragging & di ragging...try bce cite ni...

    NAMA OH NAMA

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Preview Blog Lain

Blog yang dipaparkan di bawah adalah secara automatik daripada blog lain. FaizalSyukri.com tidak bertanggungjawab sekiranya gambar yang keluar tidak sopan.