My Lovely Family

Faizal, Azila, Haikal, Humaira

Khamis, 23 Disember 2021

Gula Boleh Menyebabkan Hati Berlemak

 


Gula Boleh Menyebabkan Hati Berlemak

Pengambilan fruktosa yang tinggi secara konsisten dikaitkan dengan peningkatan risiko hati berlemak. Tidak seperti glukosa dan jenis gula lain yang diambil dan digunakan oleh banyak sel di seluruh badan, fruktosa hampir secara eksklusif hanya dipecahkan dan diproses oleh hati.

Di dalam hati, fruktosa ditukar kepada tenaga atau disimpan sebagai glikogen. Walau bagaimanapun, hati hanya boleh menyimpan sedikit glikogen sebelum jumlah yang berlebihan bertukar menjadi lemak.

Sebilangan besar gula dalam bentuk fruktosa membebankan hati yang membawa kepada penyakit hati berlemak bukan alkohol (NAFLD - Non Alcoholic Fatty Liver Disease), keadaan yang dicirikan oleh pengumpulan lemak yang berlebihan dalam hati.

Satu kajian terhadap lebih 5,900 orang dewasa menunjukkan bahawa orang yang minum minuman manis setiap hari mempunyai risiko 56% lebih tinggi untuk mendapat NAFLD, berbanding mereka yang tidak minum minuman manis.

Bertukarlah kepada pemanis sihat pengganti gula di sini https://bit.ly/SweetLabDrop dan pelajari bagaimana saya bebas daripada masalah diabetes serta menurunkan berat lebih 20kg tanpa senaman dan tanpa ubat di sini https://bit.ly/SihatIFLK

Selasa, 21 Disember 2021

Gula Boleh Meningkatkan Penuaan Sel

 


Gula Boleh Meningkatkan Penuaan Sel

Telomer ialah struktur yang terdapat pada hujung kromosom, iaitu molekul yang memegang sebahagian atau semua maklumat genetik manusia. Telomer bertindak sebagai penutup pelindung, menghalang kromosom daripada merosot atau bergabung bersama.

Apabila anda semakin tua, telomer secara semula jadi memendek, yang menyebabkan sel menjadi tua dan tidak berfungsi.
Walaupun pemendekan telomer adalah bahagian normal penuaan, pilihan gaya hidup yang tidak sihat boleh mempercepatkan proses penuaan ini.

Mengambil gula dalam jumlah yang tinggi telah terbukti mempercepatkan pemendekan telomer, yang meningkatkan penuaan sel.

Satu kajian terhadap 5,309 orang dewasa menunjukkan bahawa minum minuman manis secara kerap dikaitkan dengan pemendekan telomer dan penuaan selular pramatang. Malah, setiap hidangan (591ml) minuman manis sehari bersamaan dengan 4.6 tahun tambahan penuaan.

Bertukarlah kepada pemanis sihat pengganti gula di sini https://bit.ly/SweetLabDrop dan pelajari bagaimana saya bebas daripada masalah diabetes serta menurunkan berat lebih 20kg tanpa senaman dan tanpa ubat di sini https://bit.ly/SihatIFLK

Isnin, 20 Disember 2021

Gula Boleh Mempercepatkan Proses Penuaan Kulit

 


Kedutan adalah tanda penuaan semulajadi. Kedutan muncul pada akhirnya tanpa mengira  tahap kesihatan anda.

Walaubagaimanapun, pilihan makanan yang kurang baik boleh menambahkan lagi kedutan dan mempercepatkan proses penuaan kulit.

Advanced Glycation End products (AGEs) ialah sebatian yang terbentuk melalui tindak balas antara gula dan protein dalam badan. AGEs memainkan peranan penting dalam penuaan kulit. Pengambilan diet tinggi karbohidrat dan gula membawa kepada penghasilan AGEs, yang boleh menyebabkan kulit anda "berusia" lebih awal.

AGEs merosakkan kolagen dan elastin, iaitu protein yang membantu kulit menganjalkan dan mengekalkan penampilan muda. Apabila kolagen dan elastin rosak, kulit kehilangan ketegangan dan mula mengendur.

Dalam satu kajian, wanita yang mengambil lebih banyak karbohidrat termasuk gula mempunyai kulit yang lebih berkedut berbanding wanita yang mengamalkan diet protein tinggi dan rendah karbohidrat.

Bertukarlah kepada pemanis sihat pengganti gula di sini https://bit.ly/SweetLabDrop dan pelajari bagaimana saya bebas daripada masalah diabetes serta menurunkan berat lebih 20kg tanpa senaman dan tanpa ubat di sini https://bit.ly/SihatIFLK

 

 

 

 

 

 

 

 

Sabtu, 18 Disember 2021

Pentingnya Kamera Undur Untuk Kereta

 


Pentingnya Kamera Undur Untuk Kereta

Alkisah beberapa hari lepas, saya singgah di rumah mertua. Lepas lepak2, kami nak bergerak balik sebelum maghrib. Kalau dah gelap, memang saya dah tak boleh drive sebab mata dah tak nampak.

Sebelum masuk kereta, saya pasti sekeliling memang takde sape2 terutamanya budak2. Ketika baru mengundurkan kereta, tiba2 entah dari mana, saya ternampak macam rambut manusia belakang kereta.

Terus saya brek. Seorang budak dalam lingkungan umur 3 tahun entah dari dari mana lalu belakang kereta saya semasa saya mengundurkan kereta! Ya Allah, jantung saya dup dap dup dap berdebarnya rasa macam nak tercabut jantung.

Sebelum ni dah biasa dengar cerita budak kecik kene lenyek semasa kereta mengundur. Allahu, ni hampir2 jadi kat saya. Terus rasa pentingnya kamera mengundur kereta. Sekurang2nya bolehlah tengok kalau ada budak ke, hantu ke, pocong ke, jin ke toyol ke kat belakang kete.

** Gambar hiasan

Jumaat, 17 Disember 2021

Gula Boleh Meningkatkan Risiko Kanser

 


Gula Boleh Meningkatkan Risiko Kanser

Mengambil jumlah gula yang berlebihan boleh meningkatkan risiko mendapat kanser tertentu. Makanan dan minuman yang banyak gula boleh menyebabkan obesiti, pada masa yang sama dapat meningkatkan risiko kanser dengan ketara. Tambahan pula, makanan tinggi gula meningkatkan keradangan dalam badan dan boleh menyebabkan rintangan insulin, yang kedua-duanya meningkatkan risiko kanser.

Kajian terhadap lebih 430,000 orang mendapati bahawa penggunaan gula yang tinggi dikaitkan secara positif dengan peningkatan risiko kanser esofagus, kanser pleura dan kanser usus kecil. Penyelidikan tentang hubungan antara pengambilan gula dan kanser sedang dijalankan. Lebih banyak kajian diperlukan untuk memahami sepenuhnya hubungan yang kompleks ini.

Kesimpulannya, mengambil terlalu banyak gula boleh menyebabkan obesiti, rintangan insulin dan keradangan, yang semuanya merupakan faktor risiko kanser. 

Bertukarlah kepada pemanis sihat pengganti gula di sini https://bit.ly/SweetLabDrop dan pelajari bagaimana saya bebas daripada masalah diabetes di sini https://bit.ly/SihatIFLK

Khamis, 16 Disember 2021

Gula Meningkatkan Risiko Menghidap Diabetes Jenis 2

 


Gula Meningkatkan Risiko Menghidap Diabetes Jenis 2

Penyakit diabetes atau kencing manis di seluruh dunia telah meningkat lebih daripada dua kali ganda dalam tempoh 30 tahun yang lalu.

Walaupun terdapat banyak sebab atau punca kepada masalah diabetes, terdapat hubungan yang jelas antara penggunaan gula yang berlebihan dan risiko diabetes.

Obesiti, yang sering disebabkan oleh pengambilan terlalu banyak gula, dianggap sebagai faktor risiko paling utama untuk diabetes.

Lebih-lebih lagi, penggunaan gula tinggi dalam tempoh yang lama mendorong kepada masalah rintangan insulin, hormon yang dihasilkan oleh pankreas yang mengawal paras gula dalam darah.

Rintangan insulin menyebabkan paras gula dalam darah meningkat dan meningkatkan risiko masalah diabetes..

Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa orang yang minum minuman manis, termasuk jus buah, lebih berkemungkinan menghidap diabetes.

Bertukarlah kepada pemanis yang lebih sihat menggantikan gula. Dapatkan di https://bit.ly/SweetLabDrop

Bagaimana saya berjaya menghentikan insulin dan ubat diabetes. Baca di https://bit.ly/SihatIFLK

Rabu, 15 Disember 2021

Manusia Adalah Ciptaan Yang Istimewa

 


Manusia Adalah Ciptaan Yang Istimewa

Tubuh badan kita kompleks dan istimewa. Allah dah ciptakan dengan pelbagai kelebihan. Badan manusia juga boleh beradaptasi dengan pelbagai keadaan dan suasana. Badan manusia juga mampu menghasilkan antibodi sendiri untuk melawan segala macam jangkitan dari luar.

Itu sebabnya kalau orang dari negara sejuk beku bersalji, diorang dah terbiasa dengan keadaan kat sana. Kite kat Malaysia kalau pi negara bersalji, entah2 berbalut 24jam. Tapi, lama kelamaan, badan kita mampu menyesuaikan diri dengan cuaca kat sana.

Sama dengan halnya orang tak makan samaada sebab berpuasa atau sebab IF, walaupun tak makan berjam2, tak akan lapar sebab badan mampu hasilkan tenaga sendiri. Opkoslah peringkat awal badan amik masa sikit nak sesuaikan diri. Selepas itu, makan 1 ketul ayam whole leg pun silap2 boleh kenyang 24jam.

Sama juga orang yang kurang upaya. Ada yang sejak lahir, ada yang baru kene. Dulu saya tengok orang buta, orang hilang fizikal dan lain2, selalu terfikir susahnya nak survive dengan kekurangan. Tapi bile tengok diorang bergerak macam takde masalah, macam pelik je. 

Akhirnya saya jugak diuji dengan buta mata kiri dan mata kanan rosak. Peringkat awal susahnya nak buat apa-apa. Asyik meroyan je. Selepas setahun, Alhamdulillah dah terbiasa dengan kekurangan ni. Ye, memang susah jugak, tapi takdelah tahap meroyan je 24jam.

Alhamdulillah.

Kesimpulannya, manusia dicipta Allah dengan banyak kelebihan yang kadang2 kite tak mampu nak fikir. Kite lalui dulu, baru kite tau kite mampu atau tak.

Tukarkan gula putih kepada pemanis sihat tanpa kalori tanpa kolestrol tanpa karbohidrat di sini https://bit.ly/SweetLabDrop

Turunkan bacaan gula dalam darah dan elakkan masalah diabetes. Baca di sini https://bit.ly/SihatIFLK

Selasa, 7 Disember 2021

Gula Punca Pertumbuhan Dan Perkembangan Jerawat

 


Gula Punca Pertumbuhan Dan Perkembangan Jerawat

Makanan yang tinggi karbohidrat termasuk makanan dan minuman manis, dikaitkan dengan pertumbuhan jerawat dengan lebih banyak. Makanan yang mempunyai indeks glisemik tinggi meningkatkan gula darah anda dengan lebih cepat berbanding makanan dengan indeks glisemik yang lebih rendah.

Makanan bergula lebih cepat meningkatkan kadar gula dalam darah dan kadar insulin menyebabkan peningkatan rembesan androgen, pengeluaran minyak dan keradangan dimana ianya adalah faktor pertumbuhan jerawat.

Kajian telah menunjukkan bahawa makanan rendah glisemik dapat mengurangkan risiko pertumbuhan jerawat. Dalam kajian terhadap 2,300 remaja menunjukkan bahawa mereka yang kerap mengambil gula mempunyai risiko 30% lebih tinggi untuk mendapat jerawat.

Penemuan ini bertepatan dengan teori bahawa makanan tinggi gula menyumbang kepada pertumbuhan dan perkembangan jerawat.

Gantikan gula dengan pemanis sihat seperti SweetLab Drop. Tanpa kalori, tanpa kolestrol, tanpa karbohidrat, GI kosong. Dapatkan segera di https://bit.ly/SweetLabDrop

Kawal gula, kawal karbohidrat, diabetes boleh reversed, berat boleh turun. Jom baca gi https://bit.ly/SihatIFLK

Gula Boleh Meningkatkan Risiko Penyakit Jantung


Gula Boleh Meningkatkan Risiko Penyakit Jantung

Makanan tinggi gula telah dikaitkan dengan peningkatan risiko banyak penyakit, termasuk penyakit jantung, punca kematian nombor satu di seluruh dunia.

Terdapat banyak bukti menunjukkan bahawa makanan tinggi gula boleh menyebabkan obesiti, keradangan, trigliserida yang tinggi, paras gula dalam darah yang tinggi dan tekanan darah tinggi — semua ini adalah faktor penyakit jantung.

Jom tinggalkan gula putih dan gantikan dengan pemanis sihat tanpa kalori, kolestrol, karbohidrat dan tiada GI >> https://bit.ly/SweetLabDrop

Belajar reversed masalah diabetes dengan IFLK di sini https://bit.ly/SihatIFLK

Gula Boleh Menyebabkan Pertambahan Berat Badan

 


 

Gula Boleh Menyebabkan Pertambahan Berat Badan.

Kadar obesiti semakin meningkat di seluruh dunia. Gula adalah salah satu punca utama. Minuman manis seperti soda, jus dan teh tarik dan pelbagai lagi, mengandungi kandungan gula yang sangat tinggi.

Mengambil gula dapat meningkatkan rasa lapar dan keinginan anda untuk makan dengan lebih banyak terutamanya makanan berkanji. Selain itu, penggunaan gula yang berlebihan boleh menyebabkan rintangan terhadap leptin, hormon penting yang mengawal rasa lapar.

Dalam kata lain, minuman manis lebih menyebabkan anda berasa lapar. Selain itu, meminum banyak minuman manis dikaitkan dengan peningkatan jumlah lemak viseral, sejenis lemak perut yang dikaitkan dengan masalah diabetes dan penyakit jantung.

Perkongsian bagaimana saya menurunkan berat badan sebanyak 25kg dengan IFLK. Layari https://bit.ly/SihatIFLK

Jom, bertukar kepada pemanis yang lebih sihat seperti SweetLAB Drop. Tiada kalori, tiada kolestrol, tiada karbohidrat, GI kosong. Dapatkan di https://bit.ly/SweetLabDrop