Jumaat, 16 September 2011

Makan Gaji atau Berniaga?

Terdapat 2 golongan pekerja dalam dunia ni, yang pertama golongan yang makan gaji tak kira kakitangan kerajaan mahupun swasta. Satu lagi, golongan peniaga atau bekerja sendiri. Anda tergolong dalam kumpulan mana?


Dalam artikel kali ini, saya tidak mahu menyentuh berkenaan makan gaji. Yang ingin dikongsi berkenaan golongan peniaga.


Peniaga menjalankan perniagaan mereka melalui 2 medium iaitu medium online atau perniagaan internet dan medium offline (konvensional). Bagi peniaga yang lebih 'advance', memilih untuk menjalankan perniagaan melalui kedua-dua medium.

Sebenarnya, bila disebut berkenaan perniagaan internet, JANGAN fikir ianya adalah satu bentuk pelaburan dimana anda perlu laburkan sejumlah wang dan menunggu wang tersebut berganda-ganda kembali kepada anda. Itu adalah skim cepat kaya!

Berniaga secara offline adalah sama sahaja dengan berniaga secara online. Ada penjual, ade pembeli, ade produk. Yang membezakannya adalah medium yang digunakan. Yang pastinya, berniaga secara online lebih menjimatkan dari segi masa, modal dan tenaga kerja berbanding berniaga secara offline.

Walaubagaimanapun, ramai yang tidak tahu bagaimana nak bermula dengan perniagaan online. Tidak dinafikan, sedikit pengetahuan teknikal diperlukan untuk bermula. Disebabkan masalah ini, ramai peniaga offline tidak berminat untuk melebarkan jaringan perniagaan di bidang online.

Apa2pun, tahniah dan terima kasih kepada pihak EdyMart kerana sudi menyediakan satu platform bagi sesiapa sahaja untuk memulakan perniagaan internet. Kali ini, anda tidak lagi perlu pening memikirkan produk untuk dijual, sistem shopping cart (sistem ini agak pening untuk dipasang. jika diupah, ianya agak mahal), anda tidak perlu pos produk. Semua ini telah disediakan dan akan dilakukan oleh pihak EdyMart.

Oklah, ape2pun, anda boleh download terlebih dahulu panduan PERCUMA "Cara Setup Kedai Online Dalam Masa 5 Minit & Terus Berniaga". Apa yang perlu dilakukan hanyalah mengisi nama & email anda di bawah dan klik Submit. Kemudian, semak email anda. Anda akan menerima satu email pengesahan. Klik pada link yang diberikan dalam email tersebut. selepas itu, anda akan menerima link download panduan PERCUMA tersebut. Selamat maju jaya!


11 ulasan:

  1. dah penat makan gaji... mau berniaga plak...

    BalasPadam
  2. makan gaji sendiri hasil betul2 lumayan...

    BalasPadam
  3. sambil bekerja sambil berniaga^ ^ itu yg koz buat sekarang...

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. Dulu Makan Gaji, sekarang berniaga

    http://runcitdanborong.blogspot.com

    BalasPadam
  6. kita dua2 la.. makan gaji pon ye.. menega pon ye.. kehkehkeh..

    BalasPadam
  7. pd pndapat notami, berniaga lbih baik jika inginkan kesenangan..tp perlu ingt, bkn sng nk brjaya dlm perniagaan..

    BalasPadam
  8. berniaga sambilan..ok tu...lagi2 online..dah lama nak cuba..tp pening cari pe benda yang nak jual..huhu

    BalasPadam