Isnin, 9 Mei 2022

Hasil IFLK Selama Lebih Setahun

Hasil IFLK Selama Lebih Setahun

Sebelum tu, belum terlambat lagi saya nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin.

Ok, bermula cerita, saya seorang pesakit diabetes dan darah tinggi. Bukan setahun dua, tapi bertahun2 dah. Kali pertama saya disahkan mempunyai diabetes lebih 10 tahun yang lalu. Mungkin 2007 kot. Tapi, masalah denial syndrome ni menyebabkan saya langsung tak menjaga PEMAKANAN saya.

Akhirnya, insaf tu datang beberapa hari sebelum PKP 1.0. Itupun sebab tak tahan sakit terkena bisul pada betis. Ditambah plak kaw kaw saya kene tiaw dengan doktor KK. Ketika itu, HbA1c 13.1% (normal bawah 6.0%), eGFR 89 (Normal atas 90) dan trigliserida 7.2 (normal bawah 1.7). Saya juga diberi insulin insulatard (bermula 12 unit dan yang tertinggi 42 unit), ubat diabetes iaitu gliclazide dan metformin serta beberapa lagi ubat darah tinggi. Bacaan gula saya hampir 20mmol. Ketika itu berat saya lebih 110kg.

Bulan syawal tahun 2020 adalah permulaan saya belajar intermittent fasting (IF). Ketika itu masih main-main. On off ikut suka hati je. Beberapa bulan selepas itu, saya dah mula maintain IF lebih 16 jam setiap hari. Gula harian saya makin rendah (bawah 10mmol). Tapi masih belum dalam range normal.

Saya mencari2 lagi cara untuk normalkan gula dan saya berkenalan dengan keto diet. Peringkat awal masih on off. Selepas beberapa bulan, saya dah mula fully keto. Saya mengamalkan lazy keto (LK).

Selepas itu, gula saya terus turun sehingga maintain ke paras normal. Saya dah mula hypo dan dos insulin diturunkan sehingga doktor hentikan terus insulin. Dos gliclazide pun dikurangkan dan akhirnya dihentikan terus. Yang terkahir sekali, metformin pun dihentikan.

Berat saya pun dah mula turun. Peringkat awal, daripada 110kg ke 90kg sangat laju. Daripada 90kg ke 85kg sangat perlahan dan akhirnya berat saya stuck dan tak turun2 hampir setahun. Walaupun tak turun, banyak baju2 saya yang tak muat sebab beli salah saiz dulu2, dah boleh pakai. Ah, saya tak pedulik sangat tentang berat tu.

Akhirnya, semalam (08/05/2022), ada temujanji KK utn uk review darah (Darah amik 2 minggu lepas). Agak berdebar jugak tunggu result walaupun dah beberapa kali amik dan review result darah.

Keputusan terkini:
HbA1c 5.1% (dulu 13.1%)
eGFR 97.4 (dulu 89)
Trigliserida 1.83 (dulu 7.2)
Bacaan gula harian maintan 4 - 6mmol.

Alhamdulillah, semua asbab IFLK. Jadi, kalau anda ada masalah metabolik terutamanya diabetes dan memang bersungguh2 nak kawal diabetes tu, boleh cuba protokol IFLK ni. InsyaAllah, jika istiqamah, pasti akan nampak hasilnya.

Jom belajar IFLK di sini >> http://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan