Sabtu, 26 Jun 2021

Peninggalan Sesudah Mati


Assalamualaikum dan selamat hari minggu... Hari ni saya rehat2 je sambil tunggu tamat hari terakhir PKPD jam 11.59malam ni.

 
Firman Allah bermaksud: "Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia sudah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya." (Surah Ali Imran, ayat 185) Kita tak tahu bila saat kematian kita. Mungkin sekarang, mungkin sebentar lagi, mungkin lama lagi. Wallahua'lam. Yang pasti, kita sebagai manusia kene sentiasa bersedia.
 
Kita tak bawa apa-apa harta wang emas ke alam kubur kecuali 3 perkara:
1. Doa daripada anak yang soleh.
2. Ilmu yang bermanfaat.
3. Sedekah jariah.
 
Jadi, bersedialah dengan melakukan segala perkara yang baik dan meninggalkan perkara yang dilarang. Semoga kita semua diberikan ganjaran syurga.
 
Bagaimana pula dengan persediaan yang perlu ditinggalkan untuk pasangan dan anak-anak kita? Tanah? Rumah? Wang? Emas? Semua ini memang kita tak akan bawa ke alam kubur bahkan kita tinggalkan untuk mereka yang masih hidup supaya mereka dapat menggunakan sebaik2nya untuk meneruskan kehidupan. Boleh juga menjadi pahala yang sentiasa mengalir sekiranya mereka bersedakah untuk kita.
 
Jika tiada, sediakan sesuatu untuk mereka terutamanya pasangan dan anak-anak. Hibah takaful insyaAllah boleh membantu. Dengan sumbangan bulanan serendah RM50, dapat tinggalkan lebih RM100,000 kepada pasangan dan anak-anak. Betul, wang ini tidak dapat menggantikan ketiadaan kita, tapi sekurang-kurangnya dapat meringankan beban mereka untuk meneruskan kehidupan.
 
Boleh hubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai Hibah Takaful.  
wasap.my/60146069996/Hibah  
 
#FaizalHibahTakaful
#Hibah
#Takaful  
#HibahTakaful
#HLMT

2 ulasan: