Isnin, 11 April 2022

Kisah Dongeng Tentang Diabetes



Kisah Dongeng Tentang Diabetes

"Doc, sampai bile saya kene makan ubat dan cucuk insulin?"

"Encik kene makan ubat selama2nya sampai mati!"

Segelintir kawan saya mengadu doktor cakap begitu kepada mereka yang baru disahkan diabetes.

Maaf cakap, bagi saya doktor seperti itu tidak beretika dan tidak beradab. Anda sepatutnye berikan semangat kepada pesakit, bukan menjatuhkan semangat dan buat cerita dongeng kepada pesakit.

Saya tak nafi, tak semua doktor macam tu. Saya kenal ramai doktor yang beri galakkan kat pesakit supaya mengubah gaya hidup dan memberikan nasihat sepatutnye, bukan menggunakan pendekatan buat bisnes ubat.

Tahniah dan terima kasih kepada doktor yang banyak berikan nasihat yang betul kepada pesakit. Hanya Allah dapat membalas jasa kalian.

Tapi ada betulnya doktor tu cakap pesakit diabetes perlu cucuk insulin dan makan ubat selama2nya SEKIRANYA pesakit tersebut langsung tidak mengubah gaya hidup dan kekal dengan gaya hidup lama yang tidak sihat!

Alhamdulillah, saya antara yang dihentikan ubat dan insulin oleh doktor. Tak perlu cucuk insulin dan ubat selama2nya. Boleh baca perkongsian saya di https://bit.ly/SihatIFLK

2 ulasan:

  1. ye semuanya bergantung kepada lifestyle kita sendiri..kalau dah dikesan ada diabetes pastu masih kekal guna gula pasir putih bersudu2 sehari, susu pekat manis lagi..memang makan ubat sampai matilah kes nya tu

    BalasPadam