Ahad, 9 Januari 2022

Gula Boleh Meningkatkan Risiko Kemurungan

 


Diet yang sihat boleh membantu meningkatkan mood kita, walaubagaimanapun, pemakanan tinggi gula dan makanan yang diproses boleh meningkatkan kebarangkalian untuk mengalami kemurungan.

Mengambil banyak makanan yang diproses termasuk produk tinggi gula seperti kek dan minuman manis, dikaitkan dengan risiko kemurungan yang lebih tinggi. Penyelidik percaya bahawa perubahan gula dalam darah, disregulasi neurotransmitter dan keradangan, kesemuanya mungkin menjadi sebab buruk terhadap kesihatan mental disebabkan gula.

Satu kajian yang dibuat terhadap 8,000 inidivid lelaki selama 22 tahun menunjukkan bahawa individu yang mengambil lebih 67gram gula setiap hari adalah 23% lebih berkemungkinan mengalami kemurungan berbanding individu yang mengambil kurang 40gram sehari.

Satu lagi kajian terhadap lebih 69,000 wanita menunjukkan bahawa mereka yang mempunyai pengambilan gula tinggi mempunyai risiko kemurungan yang jauh lebih besar, berbanding mereka yang mengambil kurang gula.

Kesimpulannya, mengambil gula dengan jumlah yang tinggi dapat meningkatkan kemurungan di kalangan lelaki dan wanita.

Jadi, boleh gantikan gula dengan pemanis SweetLAB Drop yang lebih sihat, tanpa kalori, tanpa kolestrol, tanpa karbohidrat dan GI Kosong. Dapatkan di sini https://bit.ly/SweetLabDrop

Pengalaman menyembuhkan diabetes dan menurunkan berat badan dengan kaedah IFLK di sini >> https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan