Khamis, 23 Disember 2021

Gula Boleh Menyebabkan Hati Berlemak

 


Gula Boleh Menyebabkan Hati Berlemak

Pengambilan fruktosa yang tinggi secara konsisten dikaitkan dengan peningkatan risiko hati berlemak. Tidak seperti glukosa dan jenis gula lain yang diambil dan digunakan oleh banyak sel di seluruh badan, fruktosa hampir secara eksklusif hanya dipecahkan dan diproses oleh hati.

Di dalam hati, fruktosa ditukar kepada tenaga atau disimpan sebagai glikogen. Walau bagaimanapun, hati hanya boleh menyimpan sedikit glikogen sebelum jumlah yang berlebihan bertukar menjadi lemak.

Sebilangan besar gula dalam bentuk fruktosa membebankan hati yang membawa kepada penyakit hati berlemak bukan alkohol (NAFLD - Non Alcoholic Fatty Liver Disease), keadaan yang dicirikan oleh pengumpulan lemak yang berlebihan dalam hati.

Satu kajian terhadap lebih 5,900 orang dewasa menunjukkan bahawa orang yang minum minuman manis setiap hari mempunyai risiko 56% lebih tinggi untuk mendapat NAFLD, berbanding mereka yang tidak minum minuman manis.

Bertukarlah kepada pemanis sihat pengganti gula di sini https://bit.ly/SweetLabDrop dan pelajari bagaimana saya bebas daripada masalah diabetes serta menurunkan berat lebih 20kg tanpa senaman dan tanpa ubat di sini https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan