Sabtu, 5 Mac 2022

Atasi Masalah Diabetes di Bulan Ramadhan


Atasi Masalah Diabetes di Bulan Ramadhan

Teringat kisah saya beberapa tahun lepas di bulan Ramadhan. Disebabkan masalah kencing manis @ diabetes yang tidak terkawal, saya nekad nak kurangkan air manis lagi2 di bulan Ramadhan. Range bacaan gula saya ketika itu dalam lingkungan 15 - 20mmol.

Bayangkan waktu berbuka puasa, orang lain minum air manis, sejuk, saya minum air sejuk kosong je. Orang makan nasi berpinggan2 dan macam2 jenis kuih, saya makan nasi sepinggan je dan limitkan makan kuih. Apa jadi? Gula saya turunlah sikit, tapi hanya setakat dalam lingkungan 10 - 15mmol je.

Mule timbul rasa tak puas hati. Sebulan bertahan dengan 'kontrol' makan, tapi turun sikit2 je. Arrggh, sedih dan marah jugak rasanya. Tetap tak berpuas hati dengan keadaan masa tu. Google punya google, cari punya cari, jumpalah punca sebab apa gula susah nak turun.

Rupanya orang kencing manis ni bukan setakat kene kontrol gula, tapi jugak kene kontral makanan berkarbohidrat tinggi. Menggunakan kaedah Intermittent Fasting + Lazy Keto (IFLK), Alhamdulillah kadar gula dah kembali dalam range normal antara 4 - 6mmol. Berat pun dah turun berkilo2. Perut tetap kenyang. Air manis pun tetap mninum.

Tapi kenyang biar ada cara. Manis pun ada pengganti gula. Itulah protokol IFLK. Yang penting makan kene enjoy dan bermaruah.  Jemput baca detail mengenai IFLK di https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan