Selasa, 2 Ogos 2022

Kencing Manis: Satu Ketakutan Atau Perkara Biasa?


Kencing Manis: Satu Ketakutan Atau Perkara Biasa?

Salah satu ketakutan yang dialami oleh hampir kesemua manusia ialah bila datangnya penyakit lebih2 lagi penyakit yang kritikal seperti kencing manis, darah tinggi, masalah jantung, masalah buah pinggang dan sebagainya. Tapi, disebabkan ramai sangat rakyat Malaysia yang berpenyakit kritikal terutamanya kencing manis, benda ni menjadi seolah2 perkara biasa.

Tapi, rata2nya pesakit kencing manis ini lebih takut untuk tinggalkan makanan yang menjadi punca kepada diabetes seperti gula dan makanan tinggi karbohidrat. Alasan yang paling popular ialah "Tak makan manis, nanti takde tenaga".

Itulah alasan saya satu ketika dahulu. Tak hairan kalau saya sangat kurang minum air kosong dan terlalu kerap minum air manis dan makan nasi berkali-kali sehari. Akibatnya, saya dihukum dengan salah satu penyakit kritikal iaitu kencing manis. Long short story, selepas beberapa kali percubaan merawat diabetes saya tidak berjaya, akhirnya saya ditemukan dengan kaedah IFLK. Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya reversed diabetes saya.

Daripada suntikan insulin insulatad sehingga 42 unit sehari, ditambah makan ubat metformin XR 1 biji sehair dan 2 biji sehari ubat gliclizide, sekarang sudah lebih setahun doktor hentikan kesemua jenis insulin dan ubat kencing manis ini. Rahsianya? Takde rahsia, dah bagitau pun, IFLK.

Jemput baca sedikit perkongsian saya mengenai IFLK di sini https://bit.ly/SihatIFLK

Semoga bermanfaat.

0 komen:

Catat Ulasan