Jumaat, 29 Julai 2022

Acu Terai Teke Duane Gambo Ni Diambik?


Acu Terai Teke Duane Gambo Ni Diambik?

Kalu tengok, supe keda serbeneke hok ade beratuh2 cawangang seluruh Malaysia. Biasenye kat kaunter ade macang2 jenis cekelat, gule2, cekedih dan sebagainye. Makanang gini biase diletok kat kaunter depang sebab saiz die kecik tuek dang nok elok daripade orang kebah masuk kocek. Lagipung, senang skit nok tarik perhatiang budok nok mitok mok pok beli. Kalu hok jenih memang beli sokmo, soheh buleh guling bating kalu mok ayoh takmboh beli.

Kalu nok tau, sebenornye ni ambe snap di sebuoh keda jual ubat @ farmasi. Bukang keda serbeneke tau. Lagi parok, ade sesetengoh keda ubat, bukang setakat jual cekelat atau gule2, bohkan ade jugok hok jual cekedih! Bertamboh2 parok, ambe pernoh kelih keda ubat jual air geh hok sappok tinggi gule. Air geh boooohhhh.

Bagi kite pengamal keto, bende2 macang ni kite nok elok bukang untuk kite je, bohkan untuk anok2 kite belake. Bab kate pepatoh, melentur buluh biar dari rebungnye. Kalu dari kecik kite ajor makang bende2 gini, takut dok sampai umur 30, macam2 nyakit mari nok2 nyakit metabolik. Senang nok sebut, nyakit kecing manih, daroh tinggi dang sebagainye.

Tapi tulah, bukang senang nok sedorkan rokyat malaysia ni biar stop makang gule. Almaklumlah, jual gule ade lesen. Jadi, kite selaku ketue dalang keluarge, kite ade kuase nok kawal. Bermule diri kite, keluarge, seterusnye masyarakat. Jihad kite ni bukang untuk sehari due, tapi sepanjang hayat.

*******************************************************

Cuba teka di mana gambar ni diambil?

Kalau tengok, macam di kedai serbaneka yang ada beratus2 cawangan di seluruh Malaysia. Biasanya kat kaunter ada pelbagai jenis coklat, gula2, jajan dan sebagainya. Makanan seperti ini biasanya diletak kat kaunter hadapan sebab saiz die sangat kecil dan nak elakkan daripada pencuri (senang masuk poket). Lagipun, mudah untuk tarik perhatian anak2 nak minta mak ayah belikan. Kalau memang biasa belikan untuk anak2, silap2 anak2 boleh menangis berguling depan kaunter kalau mak ayah tak nak belikan.

Kalau nak tahu, sebenarnya saya snap gambar ni di sebuah farmasi. Bukan kedai serbaneka tau. Lafi parah, sesetengah farmasi bukan setakat jual coklat dan gula2, bahkan ada jugak yang jual jajan! Bertamboh2 parah, saya pernah tengok farmasi jual air gas yang tinggi gula.

Bagi kita pengamal keto, perkara seperti ini kita nak elak bukan untuk diri kita sahaja, bahkan untuk anak2 kita semua. Bab kata pepatah, melentur buluh biar dari rebungnya. Kalau dari kecil kita dah dedahkan anak kita makan makanan seperti ini, bimbang belum sampai umur 30, pelbagai penyakit datang terutamanya penyakit metabolik seperi kencing manis, darah tinggi dan sebagainya.

Tapi itulah, bukan senang nak sedarkan rakyat Malaysia supaya tida mengambil gula. Almaklumlah, jual gula ni ada lesen. Jadi, kita sebagai ketua keluarga, kita ada kuasa untuk mengawal apa yang kita makan. Bermula dari diri kita, keluarga dan seterusnya masyarakat. Jihad kita ni bukannya untuk sehari dua, tapi untuk sepanjang hayat.

 

Kawal Diabetes Dengan IFLK

0 komen:

Catat Ulasan