Ahad, 4 September 2022

Apa Perlu Dibuat Jika Ada Tanda2 Diabetes?


Apa Perlu Dibuat Jika Ada Tanda2 Diabetes?

Ada sesetengah penyakit tidak menunjukkan tanda2 pada peringkat awal, jadi ujian kesihatan sepatutnya dilakukan setiap tahun agar kita dapat mengetahui keadaan semasa kesihatan kita.

Walaubagaimanapun, jika kita tidak pernah atau jarang membuat medical checkup dan tiba2 terdapat tanda2 awal diabetes, ada beberapa tindakan yang perlu dibuat. Antaranya:

1. Jangan panik. Kehidupan belum berakhir, insyaAllah.

2. Pergi ke klinik atau hospital berdekatan untuk dapatkan nasihat daripada doktor. Mungkin ada beberapa prosedur akan dilakukan untuk mengenalpasti penyakit2 yang ada.

3. Jika tiada sebarang masalah, Alhamdulillah. Tapi jika ada, sekali lagi, jangan panik. Ikuti nasihat dan solusi yang doktor berikan. Setel bahagian daripada pihak perubatan.

4. Bahagian kita plak, kite perlu berhenti terus atau kurangkan secara berperingkat makanan yang boleh menyebabkan kenaikan gula dalam darah. Antaranya ialah gula putih.

Gula putih merupakan satu makanan yang semestinya akan menaikkan kadar gula dalam darah secara mendadak terutamanya kepada pesakit diabetes. Berhenti terus penggunaan gula putih

Jika tak mampu, kurangkan secara berperingkat. Daripada 3 sudu, kepada 2 sudu, kepada 1 sudu dan akhirnya dapat stop.

Jika masih perlukan rasa manis, boleh dapatkan pelbagai pemanis semulajadi yang sihat di pasaran. Tapi, jangan terlalu bergantung kepada bahan-bahan ini ye.

Semoga kita semua diberik kesihatan yang baik sehingga ke akhir hayat. Amiiin.

Cara reversed diabetes melalui IFLK >> https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan