Rabu, 14 September 2022

Selamat Tinggal Bisul


Selamat Tinggal Bisul

Hari ni genap 4 tahun saya operate bisul. Itu jugaklah antara koleksi bisul yang paling teruk saya alami. Siapa sangka lubang bisul yang ditinggalkan tu sangat besar dan boleh sumbat bola pingpong.

Bukan tu je, kalau tengok pun boleh hilang keceriaan hidup serta selera makan tau. Bayangkan boleh nampak darah, lemak2 dan daging2 dibiarkan macam tu dan hanya ditutup dengan gauze sahaja.

Darah asyik keluar dan terkena tilam wad sampai nurse kene alas tilam saya dengan pengalas macam plastik gitu untuk elakkan darah meresap ke tilam. Baju dan seluar toksah cakap, memang penuh dengan darah, setiap jam, setiap hari, selama beberapa bulan sehingga lubang bisul tu tertutup sepenuhnya. Bisul tu kat pinggang, opkos darah kene baju dan seluar.

Sebab tak tahan nak mencuci darah, saya guna tuala wanita yang saiz besar dan tampal kat lubang bisul tu. Barulah tak bocor darahnya. Sehari dalam 4 kali jugak saya tukar pad. Pagi sebelum solat subuh, tengahari sebelum solat zohor (saya jamakkan terus dengan asar), petang sebelum solat maghrib (saya jamakkan terus dengan isya') dan sebelum tido.

Memang masalah bisul ni adalah acara dwi tahunan saya. Setiap tahun, paling kurang 2 kali saya terkena bisul. Ada di tapak kaki, atas kaki, kat betis, kat peha, kat situ, kat sini, bla bla bla bla. Sakit oiiii.

Doktor selalu cakap kat saya, salah satu sebab bisul kerap berkunjung dan ziarah menziarahi kt badan saya sebab DIABETES a.k.a KENCING MANIS. Selagi saya tak kawal diabetes saya, memang gitulah nasib saya.

Kali terakhir bisul ziarah saya sebelum PKP. Itulah saat dimana saya mula betul2 insof dan kawal diabetes saya. Alhamdulillah, dah berjaya reversed diabetes dan bisul pun dah tak muncul dah. Harap2 ianya kekal sehingga akhir hayat.

https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan