Khamis, 1 September 2022

Tanda Awal Penyakit Diabetes


Tanda-Tanda Awal Penyakit Diabetes

Setiap orang mungkin akan alami tanda yang berbeza. Tanda-tanda ini juga boleh jadi anda mempunyai masalah kesihatan lain. Apa2pun, sila dapatkan nasihat doktor di klinik atau hospital berdekatan anda.

Antara tanda awal diabetes:

1. Kerap membuang air kecil. Apabila kadar gula dalam darah terlalu tinggi, badan akan cuba singkirkan sebahagian daripada gula berlebihan tersebut melalui air kencing.

2. Kerap berasa dahaga. Logik paling senang nak bagitau, bila kerap kencing, maka keraplah dahaga.

3. Muncul tompok gelap pada kulit dan kulit menjadi lebih tebal berbanding biasa. Kawasan yang biasanya muncul tompokan ini ialah di leher, ketiak dan celah kelangkang.

4. Luka yang lambat sembuh. Apabila paras gula terlalu tinggi, ia akan menyebabkan salur darah menjadi sempit. Apabila saluran darah sudah sempit, ianya akan memperlahankan aliran darah dan kawasan luka tersebut terhalang untuk mendapat oksigen dan nutrient yang mencukup untuk proses penyembuhan.

5. Kerap berasa lapar. Glukosa di dalam darah akan ditukarkan menjadi tenaga untuk kegunaan sel tubuh badan manusia. Jika kadar gula terlalu tinggi (berkaitan masalah rintangan insulin), sel tidak dapat menyerap glukosa daripada darah untuk dijadikan tenaga dan akhirnya sel "kelaparan" dan pesakit diabetes pun turut kerap merasa lapar.

6. Gangguan penglihatan. Pandangan biasanya kabur dan tidak dapat dibetulkan dengan bantuan spek mata. Apabila kadar gula yang terlalu tinggi akan menyebabkan salur darah kecil pada mata mengalami kerosakan.

7. Alami sakit saraf. Pada peringkat awal, akan terjadi kebas2 dan kesemutan terutamanya di jari tangan atau kaki.

Jika anda alami tanda-tanda ini, segera dapatkan rawatan di hospitan atau klinik berdekatan anda untuk melakukan ujian diabetes seterusnya untuk mengelakkan berlakunya komplikasi yang lebih teruk selepas ini.

Reversed diabetes secara semulajadi >> https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan