Rabu, 21 September 2022

Bacaan Untuk Pesakit Diabetes / Pra Diabetes / Individu Yang Taknak Bercinta Dengan Diabetes

 


Bacaan Untuk Pesakit Diabetes / Pra Diabetes / Individu Yang Taknak Bercinta Dengan Diabetes

Senang citer, menjadi kewajipan bagi kita untuk buat medical checkup paling kurang setahun sekali untuk pantau keadaan kesihatan semasa. Ada sesetangah penyakit jarang menunjukkan simptom kecuali sudah berada di peringkat pertengahan atau peringkat akhir.

Jika sudah ada masalah kesihatan terutamanya penyakit glamer di dunia seperti diabetes a.k.a kencing manis, sila ikut nasihat doktor. Pada masa yang sama, ambil langkah pencegahan kendiri seperti jaga makan dan lain-lain.

Bagi yang baru ingin mengamalkan kaedah IFLK (Intermittent Fasting + Lazy Keto) dengan bertujuan untuk reversedkan kembali masalah diabetes, beberapa perkara asas yang perlu diketahui:

IF: Puasa berkala 12 jam / 16jam / 20jam dan lain2. Ianya melibatkan tempoh dan waktu makan. IF sangat membantu untuk "clear"kan gula dalam darah. Walaubagaimanapun, bagi pesakit diabetes yang sememangnya mempunyai masalah rintangan insulin, proses clearkan gula dalam darah mungkin mengambil masa yang lebih lama berbanding orang normal.

LK: Menu makan. Ianya bertujuan untuk menghadkan kemasukan gula baharu ke dalam badan. Citer detail nanti pening plak. Senang citer, takyah makan nasi, mi, bihun, kuetiau, roti, susu, buah, gula, MSG dan apa aje makanan yang mengandungi tinggi karbohidrat. Lebihkan makan protein dan lemak sihat. Senang cerita, lunch atau dinner yang biasa kita makan nasi + lauk ayam / daging / ikan / seafood / itik / unta / telor + sayur, hanya perlu stop makan nasi tu je. Makanlah lauk seperti biasa.

https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan