Isnin, 31 Oktober 2022

Gula vs Karbohidrat


Gula vs Karbohidrat

Banyak faktor yang mempengaruhi bacaan gula dalam darah. Tapi, yang paling memainkan peranan ialah faktor pemakanan. Makanan yang mengandungi kandungan karbohidrat yang tinggi paling ketara melonjakkan bacaan gula dalam darah.

Kenapa gula putih sangat perlu dielakkan terutamanya bagi pesakit diabetes? Sebab dalam 100gram gula putih, kandungan karbohidratnya juga 100gram. Karbohidrat inilah yang akan dihuraikan oleh badan menjadi gula tunggal atau glukosa.

Bahaya ke glukosa? Tak. Glukosa tetap diperlukan oleh badan sebagai sumber tenaga. Tapi ianya diperlukan dalam kuantiti yang rendah dengan jumlah tertentu pada satu2 masa. Bagi pesakit diabetes, masalah rintangan insulin yang menjadi punca kadar glukosa dalam darah sangat tinggi.

Jika glukosa penting, adakah bermakna kita perlu makan gula putih? Tak. Sumber karbohidrat juga terdapat dalam makanan lain seperti sayur2 hijau, nasi, tepung, roti, ubi, bihun, kuetiau, susu, buah dan sebagainya. Cuma, kandungan karbohidratnya berbeza. Ada yang sangat tinggi, ada yang sederhana dan ada yang rendah. Yang pastinya, karbohidrat dalam sayur2 hijau lebih rendah dan lebih selamat.

Faham atau faham?

Jom reversed diabetes, https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan