Isnin, 3 Oktober 2022

Kencing Manis Tak Terkawal Walaupun Sudah Makan Ubat Dan Cucuk Insulin?


Kencing Manis Tak Terkawal Walaupun Sudah Makan Ubat Dan Cucuk Insulin?

Jangan salahkan suntikan insulin dan ubat tu. Doktor berikan semua tu untuk bantu kawal gula dalam darah pesakit yang tak terkawal sangat. Kalau takde suntikan insulin dan ubat tu, kemungkinan bertambah-tambah tak terkawal gula dalam darah tu.

"Ubat punca buah pinggang rosak"
"Makan ubat & cucuk insulin gula tak turun2 jugak"

Hakikatnya, bukan salah ubat tu. Tapi salah pada makanan kita sendiri. Eh, salah makanan ke atau salah kite yang tak pilih betul2 makanan yang sihat? Huhuhuhu.

Terdapat banyak sangat jurnal kesihatan yang menyatakan diabetes adalah salah satu punca masalah buah pinggang. Gula jugaklah (termasuk gula tersembunyi) yang menyebabkan gula dalam darah tinggi mencanak dan taknak turun2.

Saya sudah melaluinya satu ketika dahulu. Dengan bacaan gula dalam lingkungan 18 - 22mmol, dengan bacaan HbA1c 13.1%, dengan terpaksa cucuk insulin, dengan kene makan ubat metformin dan gliclazide. Jenuh wooo. Gula tetap tinggi gak. Cume lebih rendah berbanding sebelum tu iaitu dalam lingkungan 8 - 12mmol.

Bile bertemu kaedah yang betul, gula mula turun ke paras normal. HbA1c pun makin turun sehingga ke paras normal juga. Doktor dengan gembiranya stopkan insulin dan ubat2.

Saya bukanlah doktor, tapi insyaAllah saya boleh beri panduan kepada pesakit diabetes untuk turunkan bacaan gula tanpa mengabaikan rawatan doktor. Biar doktor buat keje dia dan kite buat kije kite.

https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan