Selasa, 18 Oktober 2022

Kenapa Bacaan Gula Dalam Darah Naik Tinggi?


Kenapa Bacaan Gula Dalam Darah Naik Tinggi?

"Saya tak makan gula, tapi bacaan gula naik banyak"
"Saya makan makanan rendah karbo, tapi bacaan gula naik jugak"
"Saya guna pemanis sihat, bacaan gula naik jugak"


Sebenarnya, tiada bacaan tetap gula dalam darah kita. Badan kita sentiasa gunakan gula dalam darah untuk ditukarkan kepada tenaga, pada masa yang sama juga badan kita akan memproses gula sendiri.

Itu sebabnya, bacaan normal selepas dalam range 4.0mmol - 8mmol. Tapi, kita taknaklah bacaan normal tu lebih 7mmol.

Tapi, bacaan gula boleh naik dalam beberapa keadaan seperti ketika stress, selepas buat latihan / senaman / bersukan, waktu pagi, penat, sedang sakit dan sebagainya. Tapi, faktor pemakananlah yang paling banyak mempengaruhi bacaan gula.

Bab makanan ni, 2 benda utama yang boleh menaikkan bacaan gula dengan agak banyak iaitu GULA PUTIH dan makanan BERKARBOHIDRAT TINGGI.

Tapi kan, bile kite masak, kite letak itu, letak ini, letak kicap sikit, letak garam, letak tok aji sikit, letak sos tiram sikit. Semua sikit2 je. Susah gak nak agak2 berapa gula dan karbo dah dimakan. Macam mana plak kalau gini?

Boleh cek gula guna glucometer betul2 sebelum makan dan 2 jam lepas makan cek. Bandingkan perbezaan dua bacaan tu.

Ada 3 situasi boleh kita nilai:

Situasi 1: Kalau sebelum makan 4.8mmol, lepas makan 5.8mmol, bermaknan kenaikan 1 unit. Kira oklah kalau kenaikan 1 unit je.

Situasi 2: Kalau sebelum makan 5.0mmol, lepas makan 6.8mmol, kenaikan 1.8unit, bermakna dah kene jaga2. Ada gula tersembunyi atau karbo yang sedikit tinggi. Boleh diterima lagi kalau masih bawah 2unit, cuma dah tak berapa nak cun lah.

Situasi 3: Kalau sebelum makan 5.2mmol, lepas makan 10mmol, haaa, kirelah naik berape. Memang kompom mencanak2 naik tu.

Bagi orang normal, mungkin kenaikan gula tak ketara sebelum dan selepas makan. Mungkin dalam situasi 1 atau 2 je. Tapi, tak bermakna tu lesen besar untuk makan sepuas2 hati sebab kencing manis a.k.a diabetes ni bukannya terjadi dalam masa sebulan dua. Mungkin bertahun2, bebelas2 tahun bahkan puluhan tahun.

Yang ada kencing manis tu, kalau amik gula dan makanan tinggi karbo, memang berdesuplah bacaan gula tu. Bukan bermakna jangan makan karbo. Karbo ada dari sumber tumbuh2an terutamanya sayur2 hijau tu boleh je makan.

Faham ke faham?

Jomlah sama2 reversed diabetes https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan