Rabu, 17 November 2021

Berhenti Ubat Diabetes

 

Boleh ke nak berhenti ubat diabetes dan cucuk insulin? Boleh je. Tapi lepas dapat nasihat dari doktor.

Masalah yang banyak berlaku ialah makin banyak makan ubat, makin tinggi dos insulin, makin tinggi bacaan gula.

Antara sebabnya ialah penggunaan gula putih. Ye, anda tak silap baca. Gula putih adalah antara punca utama masalah diabetes. Selain itu, mengambil makanan berkarbohidrat tinggi juga menjadi salah satu punca gula dalam darah yang sangat susah untuk turun ke paras normal.

Gula putih memang semua dah tahu apa ke bende tu. Tapi makanan berkarbohidrat tinggi tu, ramai yang masih tak pasti makanan apa tu. Antara makanan berkarbohidrat tinggi adalah seperti nasi, mi, kuetiau, bihun, roti, tepung, buah, susu, ubi dan sebagainya.

Takpe, tolak tepi dulu isu karbohidrat tu. Paling utama, cuba kurangkan atau elakkan terus gula putih dan susu pekat tu. Kalau teringin sangat nak minum air manis atau menu makanan perlu ada rasa manis, gantikan gula putih dengan pemanis gantian yang lebih jelas selamat dan tidak meningkatkan kadar gula dalam darah.

Antara yang boleh disarankan ialah SweetLAB Drop. Ianya adalah pemanis yang mempunyai rasa seperti gula putih, pada yang sama tiada kalori, tiada kolestrol, tiada karbohidrat dan indeks glisemik kosong. Dengan kata lain, kalau anda menggunakan SweetLAB Drop sebagai gantian gula putih dalam air mahupun makanan, insyaAllah bacaan gula anda tidak meningkat dengan kadar yang sangat tinggi.

Tapi, jangan lupa, karbohidrat pun boleh naikkan gula dalam darah ye. Kalau betul-betul serius nak berhenti ubat diabetes dan insulin, boleh ikut kaedah IFLK. Boleh baca detailnya di sini >> https://bit.ly/SihatIFLK

Semoga sihat sejahtera.





0 komen:

Catat Ulasan