Selasa, 19 Julai 2022

Cara Meningkatkan Sensitiviti Insulin #1 & #2


Cara Meningkatkan Sensitiviti Insulin #1 & #2

1. Dapatkan tidur yang secukupnya

Tidur malam yang berkualiti adalah penting untuk kesihatan kita. Sebaliknya, kekurangan tidur boleh membahayakan dan meningkatkan risiko jangkitan, penyakit jantung dan penyakit diabetes jenis 2. Beberapa kajian juga telah mengaitkan kurang tidur atau tidur yang kurang berkualiti dapat meningkatkan masalah rintangan insulin.

Dalam satu kajian yang melibatkan sembilan sukarelawan yang sihat mendapati bahawa tidur kurang 4 jam dalam satu malam mengurangkan sensitiviti insulin dan keupayaan untuk mengawal gula darah, berbanding tidur 8 1/2 jam yang dapat meningkatkan tahap sensitiviti insulin.

Oleh yang demikian, tidur yang berkualiti meningkatkan kadar sensitiviti terhadap insulin.


2. Banyakkan bersenam


Senaman yang kerap adalah salah satu cara terbaik untuk meningkatkan sensitiviti insulin. Ia membantu memindahkan gula ke dalam otot untuk disimpan dan menggalakkan peningkatan segera sensitiviti insulin, yang berlangsung 2jam – 48 jam, bergantung kepada jenis senaman. Dalam satu kajian mendapati bahawa 60 minit berbasikal pada kadar sederhana meningkatkan sensitiviti insulin selama 48 jam di kalangan sukarelawan yang sihat.

Latihan rintangan juga membantu meningkatkan sensitiviti insulin. Banyak kajian mendapati ia meningkatkan sensitiviti insulin di alangan lelaki dan wanita dengan atau tanpa diabetes.

Dalam satu kajian lain yang dilakukan terhadap lelaki yang mempunyai berat badan berlebihan dan tanpa diabetes, mendapati bahawa apabila peserta melakukan latihan rintangan dalam tempoh 3 bulan, sensitiviti insulin mereka meningkat.

Menggabungkan kedua-dua latihan aerobik dan rintangan lebih berkesan dalam meningkatkan sensitiviti insulin. Walaubagaimanapun, sila rujuk kepada jurulatih yang bertauliah untuk mengelakkan berlakunya kerosakan dan kesakitan pada anggota badan terutamanya bagi individi obesiti.

Bersambung...

 

Diabetes Dapat Diatasi Dengan IFLK. Baca Di Sini.

0 komen:

Catat Ulasan