Rabu, 20 Julai 2022

Lawak Yang Tak Lawak


Lawak Yang Tak Lawak

Tolong hentikan kata2 dan lawak mengaitkan pesalah jenayah dengan OKU.

Banyak kali saya terbaca komen2 netizen di video2 atau post2 berkaitan kes2 tertentu terutamanya kes jenayah, kesimpulan yang dibuat ialah

"Haaa, nanti terlepaslah. Ada kad OKU kan"

Walaupun, mungkin benar pesalah tersebut mempunyai kad OKU, tapi kita tak sepatutnya pukul rata semua keadaan dengan mengatakan "asal penjenayah ada kad OKU".

Bagi individu OKU dewasa, mungkin dah cukup kuat mental untuk melayan komen2 seperti ini. Tapi, bagaimana dengan kanak-kanak OKU? Adakah mereka kuat untuk berhadapan dengan kata2, cemuhan, hinaan seperti ini. Sudahlah mereka terpaksa bersusah payah dengan keadaan serba kekurangan, ditambah pula dengan kata2 yang mungkin boleh menjejaskan keadaan mental kanak2 tersebut.

Tak dinafikan, di peringkat kanak2, perli memerli, mengutuk, mengata, menghina terhadap rakan2 OKU masih ada. Mereka beranggapan ianya hanyalah satu jenaka atau gurauan. Jangan sampai satu masa, kanak2 beranggapan semua OKU adalah penjenayah dan boleh dikutuk sesuka hati. Bukan kanak2 je jadi mangsa, orang dewasa pun terkena jugak!

Dan kepada rakan2 OKU, jangan lakukan apa2 kesalahan dan perlanggaran undang2 hanya kerana kita mempunyai kad OKU. Gunakan kelebihan kad OKU untuk menaiktaraf hidup kita dengan mengambil segala peluang yang telah disediakan kepada kita. Jangan kerana nila setitik, habis susu sebelanga.

Sebagai maklumat tambahan, OKU ni terdapat banyak kategori. Bukan semata-mata yang nampak berkerusi roda atau tiada anggota badan sahaja. Terdapat OKU kategori pendengaran, penglihatan, pertuturan, fizikal, pembelajaran, mental dan pelbagai.

2 ulasan: