Jumaat, 8 Julai 2022

Tak Sentuh Gula, Tapi Gula Dalam Darah Naik Juga Ke?

 


Tak Sentuh Gula, Tapi Gula Dalam Darah Naik Juga Ke?

Itu yang saya alami satu ketika dahulu ketika baru mula disahkan pesakit diabetes. Disebabkan saya pesakit diabetes yang diberi suntikan insulin dan ubat diabetes ditambah ada sedikit rasa insaf dalam diri, saya cuba berhenti mengambil gula putih.

Walaubagaimanapun, bacaan gula saya tetap tinggi. Agak kecewa dengan keadaan tersebut, menyebabkan saya mula kembali ke tabiat lama iaitu mengambil semula gula putih. Biasalah, melayu mudah lupa 😂😂😂

Hakikatnya, bukan gula putih sahaja menjadi punca kenaikan gula dalam darah, bahkan banyak lagi makanan berkarbohidrat tinggi juga menjadi punca gula dalam darah tetap tinggi. Sebenarnya, karbohirat terdiri beberapa komponen iaitu gula, fiber dan kanji. Karbohidrat terdapat dalam makanan berbentuk tumbuhan, sayuran, buah-buahan, bijirin dan sebagainya. Yang membezakan adalah tinggi dan rendah kandungan gula tersebut.

Antara makanan glamer yang biasa didapati dengan mudah dan menjadi makanan ruji kite sebagai rakyat Malaysia selain gula putih yang boleh menyebabkan kenaikan gula dalam darah ialah nasi, mi, bihun, kuetiau, tepung, roti, buah-buahan dan sebagainya. Bagi orang yang ada masalah diabetes, makanan ini yang boleh menyebabkan gula dalam darah tidak terkawal dan terus tinggi walaupun kite telah berhenti mengambil gula putih.

Aiyo, dahlah semua makanan ruji kite. Makan dari kecik lagi. Habistu nak makan apa ni?

Boleh baca pengalaman saya sendiri macam mana saya mengawal diabetes saya TANPA BERLAPAR sehingga doktor menghentikan insuli dan ubat diabetes saya. Boleh baca di https://bit.ly/SihatIFLK


0 komen:

Catat Ulasan