Rabu, 6 Julai 2022

Menghitung Hari Sebelum Pembedahan Mata


Menghitung Hari Sebelum Pembedahan Mata

Mata ada 2. Berfungsi 1 je. Terpaksa pakai 2 spek. Spek yang berfungsi seperti kanta pembesar. 1 untuk tengok skrin laptop, 1 lagi untuk tengok skrin hp (itupun hp dah dibesarkan display dan saiz teks). Kene gilir2. Hakikatnye, cermin kanan je pakai. Yang kiri tak guna sebab mata kiri tak berfungsi.

Ye, inilah saya, si OKU Penglihatan. Tengok luaran, atas bawah orang cari kat mana "kurang" tu sebab fizikal mata dari luar nampak normal. Agaknye kene tepek kad OKU kat dahi dulu baru orang tau status kite. Huhuhu 🤣

Inilah tujuan pembedahan mata kanan saya minggu depan (13 Julai 2022). Usaha untuk menyelamatkan dan penambahbaikan mata kanan. Tapi macam biasa, tiada apa2 jaminan. Hasilnya mungkin lebih baik, mungkin sama je atau mungkin lebih teruk. Walauapapun hasilnya, beberapa bulan penglihatan tetap dalam keadaan yang sangat teruk selepas pembedahan sebelum pulih semula.

Bersedia mental dan fizikal untuk keadaan terburuk sekiranya kedua2 mata sudah tak berfungsi lagi. Tetap berdoa agar mendapat hasil yang terbaik agar sekurang2nya mata kanan dapat melihat lebih jelas. Sesungguhnya, ku sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat rindu untuk melihat wajah2 tersayang secara jelas semula setelah hampir 2 tahun hanya nampak blur2 je. Tiada dalam memori wajah terkini mereka semua terutamanya anak2 yang pasti sudah banyak berubah. Yang ada dalam memori hanyalah wajah lama mereka.

Satu lagi risau jugak kalau bab2 bius penuh ni. Yelah, kite ditidurkan sepanjang pembedahan. Risau kalau tidur yang tak bangun2 dah. Ya Allah, panjangkan lagi umurku agar aku dapat terus melakukan amal di dunia sebagai bekalan yang mencukupi untuk akhiratku. Amiin.

Sekadar luahan rasa hati ditambah dah lama tak update blog kan. Hahahahaha. Abaikan keadaan kepala yang makin berkilat, rambut yang makin jarang, badan yang sikit membulat 😂

Jom ushar Shopee saya >> https://bit.ly/ShopeeSismel 

Terima kasih.

0 komen:

Catat Ulasan