Jumaat, 17 Disember 2021

Gula Boleh Meningkatkan Risiko Kanser

 


Gula Boleh Meningkatkan Risiko Kanser

Mengambil jumlah gula yang berlebihan boleh meningkatkan risiko mendapat kanser tertentu. Makanan dan minuman yang banyak gula boleh menyebabkan obesiti, pada masa yang sama dapat meningkatkan risiko kanser dengan ketara. Tambahan pula, makanan tinggi gula meningkatkan keradangan dalam badan dan boleh menyebabkan rintangan insulin, yang kedua-duanya meningkatkan risiko kanser.

Kajian terhadap lebih 430,000 orang mendapati bahawa penggunaan gula yang tinggi dikaitkan secara positif dengan peningkatan risiko kanser esofagus, kanser pleura dan kanser usus kecil. Penyelidikan tentang hubungan antara pengambilan gula dan kanser sedang dijalankan. Lebih banyak kajian diperlukan untuk memahami sepenuhnya hubungan yang kompleks ini.

Kesimpulannya, mengambil terlalu banyak gula boleh menyebabkan obesiti, rintangan insulin dan keradangan, yang semuanya merupakan faktor risiko kanser. 

Bertukarlah kepada pemanis sihat pengganti gula di sini https://bit.ly/SweetLabDrop dan pelajari bagaimana saya bebas daripada masalah diabetes di sini https://bit.ly/SihatIFLK

0 komen:

Catat Ulasan